fredag 3 september 2010

Att bygga världar

Vår underbara unge bygger världar. De är fantastiska! Han kan ägna en vecka åt att bygga ett jättekomplicerat, gigantiskt techniclego-bygge som i våra ögon bara ser ut som en massa techniclego-delar ihopsatta i varandra tills den blivit en lång lång lång vinglig grej - men i hans värld är det något fantastiskt, och han pratar fortfarande om det största och längsta bygget han gjorde i våras. 

Nu är det klossar som fångar hans uppmärksamhet. Lego är lite för "enkelt" på nåt vis, klossar är mer spännande, en större kaosfaktor att räkna med. De har ju det vilda momentet "ras" som risk... Under veckan har han byggt ett jättestort Pokémonhus/Pokémoncenter med tillhörande battle arena där alla hans Pokémonfigurer bor. Bygget står mitt på golvet i hans rum och omöjliggör all annan lek. Och när han väl har byggt det färdigt så avstannar leken. Det är byggandet som är det roligaste, fantiserandet, avvägningarna, utmaningen. Och sen blir han hindrad. Han har använt alla klossar utom en: "Det är Linneas favoritkloss, jag vill att hon ska kunna ha den när hon är här inne"  :loving: och nu har han liksom inget att leka med. Lego? Nej, legolådorna går inte att dra ut från under sängen, för då riskerar bygget att rasa. Med försiktighet kan man ta sig fram till hyllan, men det går inte att köra småbilsrace eller leka Dinosaur King och allt annat han brukar sysselsätta sig med. Det går inte att spela spel eller lägga pussel. För det står ett gigantiskt Pokémonhus ivägen! På sin höjd kan han sätta sig i ena änden av rummet och greja lite med sina Bakugan eller spelkulorna, men han är hela tiden livrädd att nånting ska rulla så att det stöter till bygget och raserar det. Jag har deklarerat att jag inte leker inne på hans rum så länge tornet är kvar, för jag är så rädd att riva det (har råkat riva delar av bygget alldeles för många gånger, och han blir lika förtvivlad varje gång!) Situationen börjar bli lite väl ansträngd kan man säga. 

Barnet själv har nästan helt slutat vara inne på rummet och vill helst bara ligga på pappas rygg i soffan och titta på teve. 

Det här är det gamla Pokémonhuset. Det nya är otroligt mycket större och mer komplicerat!
Battle arena i nya Pokémonhuset, innan nya utbyggnaden gjordes

Ikväll sade vi till honom att Pokémonhuset måste rivas imorgon. Han får bygga nytt.
Gissa hur glad han blev?
Noll glad. 
Och jag känner mig som Världens Elakaste Mamma. Som att det vore hans drömmar jag raserar. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...