tisdag 9 november 2010

Plugga med barn

Det här med att plugga samtidigt som man har en bebis var väl kanske inte det mest genomtänkta jag har gjort i mina dar. Jag glömde den där lilla detaljen att jag blir som besatt när jag börjar läsa om något som intresserar mig och har svårt att koncentrera mig på två saker samtidigt. Samt att det tar åtminstone en timme för mig att verkligen komma in i det jag gör, och att jag efter den timmen gärna vill sitta åtminstone fyra-fem timmar innan jag gör något annat. Det kanske inte är någon stor överraskning att det inte går att göra så när man har en bebis?  Jag önskar att jag kunde nöja mig. Att i det här läget se det som att jag ska göra fem uppgifter för att få ett betyg och en formell kompetens, och därefter läsa pragmatiskt för att klara dessa uppgifter och således få mitt betyg. Men jag funkar inte så. Jag vill ju lära mig. På riktigt. Anledningen att jag läser den här kursen över huvud taget är ju att jag känner mig så obekväm i min upplevda okunskap kring omläggning, behandling och handläggning av svårläkta sår - uppgifter jag faktiskt gör dagligdags i mitt yrkesliv. Jag vill inte behöva förlita mig på vad en kollega förmedlar till mig, jag vill kunna veta att det jag gör faktiskt vilar på evidensbaserad grund, bästa tillgängliga kunskap och beprövad erfarenhet. För om man ska vara sådär tvärärlig är det ju faktiskt det min legitimation borgar för att jag gör. Jag får aldrig anta - jag måste veta.
  

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...