måndag 1 mars 2010

Dagsplaner

Det är första mars. Snön vräker ner utanför fönstret, Linnea ligger och sover under en neongrön fleecefilt på våran säng, sövd av ljudet av tvättmaskinens centrifugering. Snart ska jag packa ner henne och mig själv och bege mig till biblioteket där jag har tänkt beställa fram uråldriga böcker från magasinet och bara sitta och läsa och ta det lugnt fram tills hungern motiverar mig att gå därifrån. Alldeles underbart ska det bli. Det är så bra med en bebis av den här storleken - med en skötväska med några blöjor kommer man långt. Man har ju annars allt man behöver, liksom. Hon kräver ingenting förutom närhet och omsorg. Så länge hon är mätt och inte alldeles för pruttig i magen är hon alldeles nöjd. Är hon trött, somnar hon. Är hon utsövd, vaknar hon. När hon är hungrig eller snuttig, då ammar jag. Är hon allmänt missnöjd brukar det funka bra att få skumpa lite famn efter att ha fått en ny blöja. Basala behov och oändligt med kärlek :)

Största bekymret är hennes värdelösa tag om bröstet som gör att hon sväljer kopiösa mängder luft stup i kvarten... Hennes bristande amningsteknik gör också att hon biter, drar och svamlar en hel del vid bröstet, vilket får mig att tappa tålamodet, och gör amningsstunderna mycket mindre mysiga än vad de kunde vara. Fortsätter det såhär, vete tusan hur länge jag kommer amma henne, då kanske jag avvecklar amningen så snart jag kan efter matintroduktion osv, istället för att amma så länge jag kan (vill), som jag gjorde med Isak... Men det får framtiden utvisa. Tills dess övar vi vidare, jag och lillsnotis.

Sen ska vi köpa en massa kläder till storebror idag också. Jösses vad den ungen växer! Det vete tusan vad vi matar honom med, men han har växt ur sina träningsbyxor och nästan alla t-tröjor på bara någon vecka! Helt plötsligt stöter de där lång benen i nästan allting och han har helt förlorat uppfattningen om hur stor han är...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...