onsdag 5 maj 2010

Nu har jag mitt kök!

Jag är på ständig jakt efter det. Ni vet, det där som är pricken över i, grädden på moset, marängen på tårtan. I mitt fall rör det sig ofta om det där lilla som skiljer ut det alltför vanliga och slätstrukna från mängden. Jag och Robert har en ganska diskret och vardagstråkig inredningssmak som landar nånstans mellan ett halvfegt femtiotalsflörtande, klassisk skandinavisk inredning och gamla bruksföremål och kuriosa. När det kommer till textilier ser jag ofta många vackra saker som jag gärna skulle inreda med. Jag är till exempel väldigt förtjust i etno-chic (typ indiska eller marockanska influenser), men inser att det inte riktigt passar vårt övriga möblemang. Jag hittar ofta vackra blommiga tyger och snygga grafiska mönster. Men jag fegar alltid ur i sista stund, och så blir det sådär plain och tråkigt och ingenting. 

Häromdagen kom jag på den ultimata lösningen på mitt gardinproblem i vardagsrummet: Måla fönsterväggen i en varm beige färg och ha enkla, vita linne- eller bomullsgardiner. Och måla resten av väggarna i en bruten vit kulör istället för den vitbeige-spräckliga historia som föregående hyresgäster humpat upp på väggarna. Det kommer bli suveränt, och jag känner mig helt nöjd med den planen, så nu tänker jag inte tänka mer på det. 

Badrummet måste vi göra om. Tyvärr. Förutom att badrummet är fult och sunkigt och helt äckligt, har vi även upptäckt en begynnande fuktskada, så nu försöker vi få tag på någon som kan komma och göra en fuktmätning innan vi släpper lös hantverkare som ska trolla med knäna. Badrum är sällan en billig historia, och skiten ger mig så mycket huvudvärk och magont att jag knappt klarar av att tänka på det. När det kommer till badrummet, skulle vi helst göra med kakel och klinker och snygg duschvägg och läckra blandare, toastol med mjukstängande lock, inredning i ek och infällda spots i taket. Och värme under tassarna. Ni vet, en sån där nätt historia på en sisådär 120 papp. Bara det att vi inte under några omständigheter skulle kunna skrapa fram hundratjugo tusen kronor... Jag kollade myntburken, men där låg konstigt nog bara blöjpengarna vi fått av min käre far samt några skramliga mynt. Rackarns!

Så därför orkar jag inte tänka på badrummet just nu. Istället hittade jag något fantastiskt hos Vildängel. En prick över i till ett kök jag hoppas kunna göra till mitt en vacker dag. 

Mosaik is the shit! Jag skulle bli en lite lyckligare människa om jag kunde ha ett mosaikmönster i köket!
   
  

2 kommentarer:

  1. Oj, att man kan göra så roliga saker med mosaik! Det har jag inte alls tänkt på.

    SvaraRadera
  2. vilket kök! :)


    Trist med badrummet :( det går inte att få via er hemförsäkring då eller det kanske inte täcker fuktskador.. ?



    //Lina

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...