söndag 6 juni 2010

Hipp hipp hurra Sverige

Nationaldagen har firats i stillhet i stugan genom tacksamhetstänkande och ett litet hipp hipp hurra. Min far förklarade varför vi i själva verket firar nationaldagen i Sverige, men jag ger inte så mycket för Gustav Vasa, utan tänkte mer på den svenska modellen, tryckfrihet, yttrandefrihet och religionsfrihet, öppna gränser och det faktum att Sverige fortfarande är ett bra ställe att växa upp och bo på. Isak gladde sig åt att det inte finns vulkaner här och att det inte är några stora jordbävningar i Sverige. Och att det finns dagis åt barnen :)

Sedan gick jag och mamma på invigningen av Havremagasinet - 3600 kvm konst i lilla Boden! Det var alldeles fantastiskt underbart, och trots att jag fotade en hel del, kände jag att jag ville komma tillbaka ett flertal gånger under sommaren och titta på allt i lugn och ro, utan att dela upplevelsen med fullt så många människor på samma gång. Bodens kommun var så smarta att de hade förlagt hela nationaldagsfirandet till Havremagasinet, så det vimlade av människor på alla fem våningar :) Favoritutställningen för mig blev helt klart Bodengruppens utställningar på översta planet. Rekommenderas varmt! :)

2 kommentarer:

  1. Det måste jag gå på någon gång! :D

    SvaraRadera
  2. Svar: det är pappa som målar ibland :D Och ibland jag också. Nu står det där, alldeles tomt, men snart så ska jag nog ta tag i det :)!

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...