måndag 14 juni 2010

Måndag kväll

Trodde att Isaken skulle somna som en klubbad säl ikväll efter att ha lekt med bästekusinen hela dagen. Men icke. Vår familj tycks ha gjort ett genetiskt snedsprång i form av Isakus tjorvus, eller möjligtvis Homo sapiens irritatus. Dubbelsuck! Och den gosiga bebisen var en enda larvande, korvande tjorv i nästan två timmar innan hon kunde duna in för natten. Tandsprickning är tydligen ingen höjdare, för den annars så nöjda krabaten visste varken ut eller in - inte ligga i famnen, inte sitta i famnen, inte ligga på filten, inte amma, inte sprattla, inte inte inte. Sitta i ergon medan mamman pratade med mormor i telefon gick bra, men hon vaknade omedelbart när jag lade ner henne. Till slut gav hon upp, liggandes i mitt knä här framför datorn. En liten sylvass rackare har hittat ut genom tandköttet nu, blott en dag senare än vad den gjorde för storebror. Jag tvekade en sekund innan jag bjöd bröstet till den gnagande lilla hajmunnen, men hittils har det gått bra. Nu är jag trött och less och mätt på moderskapet för idag, dricker örtte och hänger på sjalbarn och undrar om jag skulle plugga i hörlurarna med Kate Bush och läsa Till sängs med Frida här i soffhörnet tills ögonen är sovtunga och jag kan lägga mig en stund på spikmattan innan det är min tur att däcka för kvällen. 

En fågel viskade i mitt öra att det här är livet som pågår...

Bilden har jag hittat på Flickr hos Carli Kirstin

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...