söndag 20 juni 2010

Vardagsrummet fortsätter ta form...

Vi har fått ett sånt otroligt fint vardagsrumsfönster sedan vi hängde upp bambujalusierna! Vita bomullsgardiner och ljusa bambujalusier visade sig verkligen vara min grej - bilder utlovas så snart ljuset tillåter mig att fotografera :) Nu önskar jag bara lite färg på väggarna och ett rejält familjebord/arbetsbord med bra förvaring. Och att få upp tavlorna på väggarna! Fanken bara att vi inte kan enas om något här hemma!! Det blir varken hackat eller malet. Men med Kate Bush i hörlurarna såhär på kvällen, bekvämt tillbakalutad mot ett kuddberg i soffan, känns det som att det inte gör nåt. Tankarna kan vandra fritt, snirkla sig fram mellan konstprojekt, inredning och Saker Jag Vill Göra Med Mitt Liv ---

Vardagsrummet blir mer livfullt för varje vecka. Långsamt boar vi in oss i den här lägenheten, långsamt sätter vi vår prägel på lägenheten. Badrummet är fortfarande akut, men den lösning vi har gjort nu duger med lätthet tills byggfirman varit här och fixat vattenskadan i taket. Nu är det midsommar, efter det tar semestrarna vid, så realistiskt sett blir det väl åtgärdat i slutet av sommaren. Vi ser dock på det hela med en känsla av tillförsikt - hinner fukten gå ner i väggarna får vi ju badrummet omgjort till klart reducerad avgift ;) Så det känns på nåt vis som att man kan lämna badrummet därhän tills vidare, och istället fokusera på resten av lägenheten. Just vardagsrummet känns som ett prioriterat rum eftersom vi faktiskt tillbringar större delen av vår vakna tid här inne. Vårt vardagsrum är mycket mer än ett tv-rum, och jag önskar verkligen att det får vara det också. Just beteckningen "vardagsrum" är så på pricken tycker jag - det är ju platsen för vår vardag. Här läser vi läxor, målar, datar, spelar spel, läser, lyssnar på musik, gymnasticerar, dansar, yogar och spexar.

Schablonbild över vardagsrummet - klicka gärna för att se den som större bild!

Jag och Robert har lite olika vision för vårt arbetshörn i vardagsrummet. Jag skulle helst vilja ha ett rejält tilltaget arbetsbord, gärna 80-90 cm djupt så att man kan sitta och arbeta från båda hållen. Vi har åtminstone fyra kvadratmeter att röra oss på, så utrymme finns! Själva bordet behöver inte vara speciellt snyggt, även om det förstås är ett pluss. Eftersom jag helst inte vill måla med barnen vid vårt fina ekbord i köket, ser jag framför mig en arbetsyta täckt med en vaxduk. Under bordet, eller i anslutning till bordet, ska det finnas ordentlig förvaring med lådor och hyllor för allt det man behöver ha omkring sig vid en arbetsplats. Bordet skall vara placerat ut från väggen. Jag vill ha hyllor för pärmar och lådor för färger, pennor, papper. Barnens material ska i reggio emilia-stil vara i barnhöjd, medan mina egna färger gärna förvaras högre upp. Konsolhyllor känns funktionella i sammanhanget, med lådförvaring under. Men trots att jag vet vad jag vill ha, känns det ändå svårt att hitta det. Jag vet helt enkelt inte riktigt hur genomförandet ska gå till!

Hittade det här smarta barnanpassade ateljén hos The Artful Parent. Väldigt funktionellt och praktiskt, men ack så fult. Men det är något åt det här hållet jag strävar, fast med helt annan estetik...

Sen önskar jag lite allmän uppfräschning också. Vi har just nu ljusa strukturtapeter på alla fyra väggar i vardagsrummet, vilket är varken fult eller snyggt, utan bara ett enda utdraget sådääääääär... Jag ser framför mig att det skulle bli betydligt snyggare med målade väggar. De är lite spräckliga de tapeter vi har nu, och jag skulle vilja ha det mjukare sken som blir av en enhetligt målad vägg. Easy clean, tack.  

En olivgrön kulör till kortväggarna och en mjuk vit kulör bruten mot beige till långsidorna röstar jag på!  

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...