torsdag 22 oktober 2009

Svaga sidor

Om jag skulle försöka mig på att tydliggöra för mig själv vilka vårt hems svaga sidor är, skulle det vara något åt det här hållet:

Hallen!
* Hallbyrån blir allmän avlastningsplats för gudvetallt som katten släpar in. Total katastrof största delen av tiden.
* Skorna tycks aldrig hitta till rätt plats i skohyllan, och de har ändå inte tillräcklig med plats, så de klättrar omkring på varandra som hundvalpar.
* Badrummet ligger alldeles bredvid hallen, och av någon anledning tycks de kläder som alltid hamnar på badrumsgolvet (?!) kravla sig ut i hallen, och bli liggande som fula, skrynkliga korvar där. För inte har de vett att själva kravla ner i tvättkorgen, nähä då, det får man minsann göra själv.
* Det verkar som att kassar, dagispåsar, skolväskor och allt annat bråte har en magisk dragningskraft till just hallgolvet, och av någon anledning tenderar de att stå uppradade där bredvid soppåsar, återvinningsprylar och saker-som-ska-ut-i-förrådet.

Hallen gör mig galen. Hallen borde få vara fin och välkomnande, bjuda in både oss och gästerna, istället för att bara inbjuda till att dumpa grejer och springa in i de finare delarna av lägenheten. Hallen är ett stort problemområde hos oss. Fattar inte hur vi ska kunna styra upp det där egentligen. Tycker att vi har förvaring, och att det borde funka, men tydligen inte...

Kläderna!
Hur kommer det sig att vi aldrig lyckas lägga våra kläder på rätt ställe, utan att de hamnar på hög i sovrummet eller badrumsgolvet? Eller soffan/kökssoffan/hallgolvet? Och att vi har en ständigt växande halvsmutsat/påbörjat-hög, som inte blir färdiganvänd förrän den är så dammig och sunkig att vi hellre tvättar kläderna än använder dem? Lösning sökes desperat! Omprogrammering av våra huvuden, månne tro?

Köksbänken!
Hemmets hot spot nummer 2. Samlar på sig papper papper papper, små tidningsurklipp, pennor, småprytttlar och fan och hans moster. Den här hotspoten vet jag ändå har jag ska bli av med. Det krävs bara några minuter om dagen så är den i princip eliminerad.

Sovrummet!
Hemmets mörka hål. Med lite ansträngning blir det nog bättre när vi flyttar till nya lägenheten, som har ett sovrum som är ett genomgångsrum med ingång både från köket och från vardagsrummet - då kan vi helt enkelt inte strunta i sovrummet såsom vi gör idag.

Hur bär man sig åt för att hålla ordning? Är det nåt allvarligt fel på mig som inte klarar av det? Jag är inte ute efter ett pedantstädat hem, det tror jag aldrig att jag fixar ändå, men jag vill inte skämmas när nån knackar på bara sådär. Trodde sånt här löste sig automatiskt när man blev vuxen...


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...