torsdag 22 oktober 2009

Wow!!

Nu har jag precis avslutat mitt första FlyLady-städ. Femton minuter sovrum, eftersom det var veckans zon. Jävlar i min lilla låda vad mycket man hinner på en kvart! Jag är alldeles hänförd! Det här skulle kunna vara min frälsning alltså. Ponera femton minuter till i morgon, så kommer ju rummet vara alldeles tiptop innan söndagen är här. Nu ska jag gå vidare med Kellys uppdrag, som är steg två. Veckans uppdrag koncentrerar sig på sovrummets hotspots, dvs. de där ställerna där saker bara samlas utan att få egna hem. Dagens uppdrag är inte riktigt applicerbart på mig... Man ska nämligen röja på sminkbordet, göra sig av med allt som är onödigt eller gammalt, fixa bland parfymer och snygga till det så att man ska känna sig välkomnad när man vaknar på morgonen och ska göra sig iordning. So far so good. Jag har dock inget sminkbord, och jag äger så lite smink och parfymer att de faktiskt har riktigt bra ordning redan. Jag kan ju inte lägga femton minuter på ingenting ju... Däremot skulle jag kunna dela med mig av hur jag har löst det här med smink och parfymer? Och lägga en kvart på att städa lite fint bland mina smycken istället? Så får det bli.


På hallbyrån finns mitt varje dag-smink i en fin liten plåtask jag hittade på en begagnat-affär här i stan. Blir alltid så glad när jag ser den här asken och de vackra fåglarna. Precis så fin vill jag vara när jag har sminkat mig färdigt :)



I asken ligger sminket lite huller om buller, men det är en sån liten mängd att det inte gör något. En mascara, en ögonbrynspenna, en ögonfransuppböjare, ett puder, ett rouge, en rougeborste, två ögonskuggor och en concealer. That's it. Och det är sällan jag använder alltihop :) Jag är inte så pigg där strax före fem på morgonen när jag står och försöker vakna innan jobbet...



I badrumsskåpet står min pyttelilla parfymsamling. Jag önskar att jag hade en särskild hylla för dem, och att jag hade mååååånga fler parfymer att välja bland. Ingenting får mig att känna mig så lyxig som parfym.



Sällansminket bor i en necessär tillsammans med de håruppsättningsgrejer jag inte kan ha nu när jag är kortklippt. Den står i skåpet under tvättstället - konstigt nog har jag alltid fått ha den ifred trots att den står i perfekt barnhöjd.


Det som jag egentligen borde göra är dock att rensa i lådor. Om ni har tittat på våra hemma hos-bilder, så har ni sett att vi har rejäla skrivbordshurtsar som sängbord. Fyra lådor på var sida om sängen som är våra alldeles egna som den andra inte ska lägga sig i vad man har i. Jag tror att maken mest har tidningar i sina lådor, han gillar att spara gamla serietidningar och läsa om dem då och då. Jag har gehenna i mina. Nja, egentligen har jag väl mest resterna av mitt gamla skrivbordsliv i hurtsen. Sparade teckningar, konstnärsmaterial till den dag jag får tillräcklig ro i själen för att börja skapa igen, jultidningar från början av nittonhundratalet, böcker jag försöker hinna läsa om kvällarna, papper, pennor och anteckningsböcker, nattapotek, småskrot och annat. Lite som Verktygsapans snickarbälte på nåt vis:

En skruvmejsel, en syl och en nötknäppare. En gummiskrapa och en våg till en apa. En hyvel, en sil och en fyrkantsfil. En böjbar hemmare, en töjbar hammare; en skiftnyckel, en stiftnyckel och en viftnyckel. En borrmaskin och borrar; en morrmaskin, och morrar. En utdragare, en avdragare. En snickarhammare, en platthammare, en klädhammare, en brädhammare och en slädhammare. En häftapparat, en häftborttagare; en käftapparat och en käftborttagare. En dörj och en smörj, en pincett, en stilett - och en flaskborste.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...