söndag 25 oktober 2009

Zonbyte

Hos FlyLady är det veckobyte på söndagar, vilket för mig som svenne är helt obegripligt. För mig börjar alltid veckorna på måndagarna - söndagen skola vara vilodag, även om man slitit häck på jobbet hela dagen. Den nya veckan börjar med arbetsveckan - alltså måndagen. Nåja, FlyLady har andra åsikter om saken. Veckobyte innebär byte av zon, och denna gång har turen kommit till vardagsrummet.

Vardagsrummet är vårt bästa rum. Det är här vi tillbringar större delen av vår hemmatid. Här har vi bokhyllan, dvd-samlingen, stora tv:n och datorerna. Och så vår underbara soffa förstås! Sedan vi satte på oss guldbyxorna i somras och investerade i nya möbler som vi båda älskar, är det även vårt vackraste rum. Ännu finns det utrymme för drömmar - nya tavlor och en fin, fluffig matta till exempel. Och nya, lummiga blommor i välmatchade krukor till fönstren. Och fler gardiner att variera mellan, beroende på humör och årstid. I nuläget varierar jag mellan två olika gardiner - ett par vita med ett stort blått blommönster som jag har fått av svärmor, samt våra julgardiner - och är inte speciellt förtjust i någon av dem...

Men FlyLady bryr sig inte om heminredning, här var det städning och av det följande trivsel som gällde. Faktum är att det finns en hel del att göra i vardagsrummet, trots att det är relativt välstädat på ytan. Zonstädning och lite Kelly-uppdrag skulle säkert göra underverk! Men tvyärr jobbar jag som en galning den kommande veckan, så det återstår att se om jag har lust att ägna någon kvart per dag åt att göra insatser för att göra rummet trivsammare.  Hade varit enklare om jag tillhört den större målgruppen FlyLady vänder sig till - hemmafruar.

Det viktigaste jag har att anamma om zon-systemet är att jag bara får göra en sak åt gången. Annars tenderar jag att röja runt som en virvelvind (till makens stora frustration!) och påbörja hundra projekt som i slutändan tar jättelång tid att avsluta, istället för att göra en punktinsats ordentligt och faktiskt höja nivån i rummet genom den enda insatsen. Men övning ger färdighet. Är faktiskt tämligen övertygad om att FlyLady tränar mig i mindfulness, så åtminstone i tanken kan jag faktiskt uppnå ett starkare, stabilare psyke genom att städa en kvart om dan ;)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...