torsdag 22 oktober 2009

Veckans zon kontra allt det andra

FlyLady är ett städsystem jag precis börjat stifta bekantskap med. Genom små babysteg är tanken att man ska komma igång att underhålla sitt förfallande hem så att det till slut i princip städar sig själv. Tanken grundar sig egentligen i att man förtjänar att ha det vackert omkring sig och att man mår bra när man har det fint i sitt hem. Jag köper det rakt av, det där med vad jag är värd har jag kämpat länge med. Depressionens grå viskröster tenderar att släcka alla små ljusstumpar jag sätter fyr på i de enträgna försöken att väcka den där självkänslan till liv. Jag är faktiskt värd något. Jag är värdefull, och jag förtjänar att ha det bra.

Veckans zon hos FlyLady är master bedroom, vilket i vårt fall utgörs av det mörka, bortglömda hålet i vårt hem. Manifestationen av det ständiga dåliga samvetet, beläget i det östra hörnet av vår lägenhet. Sådär lagom avsides så man aldrig behöver gå in där om man inte ska gå och lägga sig eller nåt. Följdaktligen förläggs vårt grundläggande städproblem kläder dit in. Allt man inte riktigt orkar ta reda på sådär på en gång har en tendens att samlas i växande högar där inne, överkastet förblir ihopvikt på en stol och om inte maken muttrande dragit upp rullgardinen för att släppa in lite qui och dagsljus i princip varje morgon, hade det nog rådit evigt mörker där inne.

Jag tittar dystert på min lilla att göra-lista och undrar om jag verkligen kommer mig för att både städa ur sopskåpet och ägna sovrummet uppmärksamhet i hela femton minuter ;) Jag menar, jag har det ju alldeles förträffligt bra där jag sitter parkerad i kökssoffan och bara latar mig. Det är en av de fina sakerna med FlyLady - man behöver inte bränna ut sig och röja rummet från golv till tak på en gång, utan kan ta lite i taget - på några månader har man kommit tillrätta med ganska mycket som annars bara hade legat och grott. Men jo, jag ska rycka upp mig så fort jag har fått lite lunch i magen. På menyn står uppvärmd ärtsoppa. Knappast den kulinariska läckerhet jag var ute efter, men när man borde äta för en och en halv funkar det inte att slarva dag ut och dag in.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...