lördag 12 december 2009

Babyshopping


Jag gillar att göra Blocket-affärer när det kommer till babysaker. Bebisar nöter ju väldigt lite på sina saker, så de håller sig fina för flera generationer småttingar, vilket tilltalar både mitt familjeekonomiska och ekologiska sinne. Men bara i Boden kan man träffa en säljare som via telefon tycker att: "Jag ska på hockey ikväll, men jag lägger ut åkpåsen i en säck på bron, så kan du kolla om den funkar. Och om du vill ha den, lägger du bara pengarna i säcken!" Hahaha. Jag kunde inte hålla mig för skratt ens i telefon, men jag nekade inte förslaget, jag är ju en ärlig människa trots allt, så det ska väl inte vara några problem :)

Mitt estetiska, drömmande, internet(fönster)shoppande jag suktar efter en sådan åkpåse som den på bilden - en Elodie details med modellen Folklore rose... Men den åkpåse vi nu ska åka och titta på är en enkel svart Pozy. Huvudsaken är att åkpåsen går ner i mjukliften och fortfarande har så mycket plats kvar att det ryms en unge i den - vilket jag inte är säker på i det här fallet. Därför ska vi dit och testa först :) En vanlig mjuklift fungerar säkert ypperligt med en extra filt om man bor i södra Sverige, men här uppe i nordanvindens isfrost och februaris tjugofem minusgrader är det inte rimligt att ens tro att det ska räcka. Här behöver man en varm åkpåse utöver overallen. Sist använde vi en voksipåse, och den var verkligen superbra, varm och skön - aldrig att Isak behövde frysa ett endaste dugg. Men vi hade ingen ryggplatta till vår voksi, som nu dessutom är såld, och jag saknade så ofta att kunna lyfta ur hela åkpåsen med barnet i. Så nu när vi köpte vagn fanns bara ett alternativ: sittvagn med lift. Så det blev en begagnad Emmaljunga Cerox, vilket jag hoppas blir bra. Man får väl utvärdera allt eftersom. Till nästa unge blir det väl en tvillingvagn, under förutsättning att jag blir på smällen lika snabbt som vi hoppas ;) Vi planerar ju tättisar den här gången.

Medan vi ändå ska iväg med bilen och kuska runt, passar vi på att åka förbi en annan säljare och köpa en amningskudde också. Tyvärr inte en utan tryck, men den är åtminstone beige, och jag kan svälja att det är Spöket Laban-motiv på den. Får jag allergiska utslag av trycket får jag väl sy ett överdrag till den ;)

När det kommer till skötväskor kan jag också få ha-begär. Det finns så mycket snygga väskor på marknaden, den ena dyrare än den andra. Men jag har bestämt mig för att absolut inte köpa en ny väska, jag har fortfarande kvar den skötväska vi använde till Isak, även om skötbädden av någon anledning inte finns kvar. Så det enda jag får kosta på mig i den svängen är en ny skötbädd, vilket jag har förstått finns på Barnens hus för typ hundralappen. Men om jag hade varit rik, då hade jag utan tvekan köpt en sån här vacker tingest. Fast då hade å andra sidan skötväskan varit mer spektakulär än vagnen. Och mig. Haha. Man får väl stå för att man är en helt vanlig svennig norrlänning med kackig ekonomi och stora drömmar. Jag får väl se det som ett sundhetstecken att jag inte behöver kompensera i form av superdyr babykonsumtion ;)

Bilderna är lånade från Babyshop, där man kan köpa nämnda produkter och mycket, mycket mer!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...