tisdag 15 december 2009

Morgonmys

Klockan var inte mer än halv sex när sötungen slog upp sina klarblå, pliriga ögon och ropade mjukt från sitt rum: "Mamma! Kom! Kram!" Med tanke på att jag bara sov tre timmar föregående "natt" (förmiddag) efter nattjobbet, hade jag räknat med att vara betydligt tröttare. Av någon obegriplig anledning tar vi oss inte i säng på kvällarna, jag och Robert, utan sitter och ugglar och småpratar och slöglor på nåt dumt tv-program eller kör en sista nätrunda (why god, why?). Men konstigt nog kände jag mig riktigt fräsch, gick bara och hämtade morgonrocken och glasögonen och så kröp vi upp i soffan. Väl där insåg jag hur länge sedan det var sedan jag gick upp såpass tidigt med honom, han har ju blivit så stor nu att han med lätthet sköter sig själv någon timme på morgonen tills hans trötta föräldrar kommer sig för att börja göra frukost. Men det var så mysigt!

Vi satt där bredvid varandra, han lutade sig njutfullt mot kuddarna som fortfarande låg uppstaplade mot soffhörnet sedan jag låg där igår kväll och läste Män som hatar kvinnor. "Det är så mysigt på morgonen, mamma. Alldeles tyst. Inga bilar ens! Och vet du, nästan alla människor ligger och sover - inte ens dagis har öppnat! Vi ska inte tända några stora lampor, bara den här lilla lampan. Ser du? Men jag måste ställa mig i soffan för att kunna tända den... sen kan vi tända den andra myslampan också...!" Ute var det alldeles svart, adventsstjärnan i fönstret kastade ett fantastiskt ljusmönster i taket. Det var alldeles lugnt och fint. Ljuvligt att småprata med den lilla gosiga killen alldeles utan stress, alldeles utan krav. Alldeles för sällan får man sådana här stunder! Innan frukost läste vi Verktygsapan och bestämde att vi skulle åka lite tidigare till dagis, eftersom Isak ville visa mig runt :)

Tänk vad mycket jag hade hunnit göra om jag bara hade fortsatt vara uppe när jag kom tillbaka från förskolan. Men jag kröp ned i värmen bredvid maken, småpratade och - somnade. Nu är klockan halv elva och jag har precis kravlat mig upp och försöker vakna lite mer med kaffe och mammas knäckiga pepparkakor. Tänkte fortsätta förmiddagen innan jobbet med att föra in kvittorna från mina bebisinköp i en ny flik i bebisbudgeten... Jag måste ha smittats av någon ekonom-bakterie via Robert?!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...