måndag 2 november 2009

Avslappning kontra anspänning

Jag tillhör den stora del kvinnor som då och då drabbas av det där stynget av nästan dåligt samvete för att jag glömmer bort att göra mina knipövningar. Anspänningen i knipet har ju flera nivåer, och oftast maxtränar jag när jag väl kommer på det, men vanligtvis går jag omkring med en förnimmelse av att vara hyfsat avslappnad sådär. Nu har jag börjat träna avslappning inför förlossningen (planen är att föda enligt dyktekniken - mer om detta en annan gång) och passar då på att öva mig på att slappna av och bli tung i kroppen när jag får sammandragningar. Döm om min förvåning när jag en dag när jag var ute och gick helt plötsligt upptäckte att mitt normala bäckenbottentillstånd är anspänning. Det blev så tydligt när jag aktivt slappnade av. Kände hur hela muskulaturen åkte ner två våningar. Konstigt det där, vad omedveten man kan vara om sin kropp. Tro att man slappnar av när man i själva verket spänner sig konstant. Är det konstigt att jag blir trött i bäckenbotten när jag är uppe och springer dagarna i ända, när jag spänner mig så fort jag gör något annat än att bara ligga och vila?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...