lördag 21 november 2009

Sängestetik


Som synes på den här sovrumsbilden, är vårt överkast något för kort för sängen. Det är lite olyckligt, för det innebär att det blir en liten glipa i fotändan, där resårmadrasserna skymtar fram. Inte så snyggt, enligt mitt tycke. Ända sedan vi köpte sängarna i våras har jag spanat efter en snygg sängkappa att köpa till sängen. Och nu har jag äntligen hittat något som kan tänkas fungera:


Jag upptäckte nämligen att H&M nuförtiden inte bara säljer fina filtar, kuddar, handdukar och andra hemtextilier, utan även just sängkappor. Den här grafitgrå varianten skulle nog matcha sänggaveln ypperligt, och bli en snygg kontrast mot det benvita överkastet. Så när finanserna är på vår sida igen, kommer jag att slå ett slag för sovrumsmiljön och införskaffa en sån här.

Efter det fattas det bara snygga kuddar att piffa till sängen med också. Som det är nu tycker jag det ser så naket och tråkigt ut på vår säng, jag skulle vilja något som gör att den blir mer inbjudande och fluffig när den är bäddad. Snygga bäddningar verkar verkligen vara på modet när man tittar i inredningstidningar, men jag har aldrig fattat hur man ska bära sig åt för att det ska se sådär fint ut... Vad är det för typ/storlek av kuddar man köper för att få det där luta-kuddarna-mot-sänggaveln-utseendet? Sätter man två pölar baktill, och sedan kuddar mot det? Eller är det stora kuddar baktill och mindre framtill som gäller? Hur skall storlekarna vara fördelade gentemot varandra? Är det kvadratiska kuddar som gäller, eller ska några vara rektangulära?Kan barnen låta sängfluffet vara, eller blir det obönhörligt kojbygge av alla kuddar? Och vart man gör av allt sängfluff när man bäddar upp sängen på kvällen? Som det är nu, viks både kuddar och filt in i överkastet, och läggs därefter i ett stycke på en avlastningspall vid sidan av sängen. Funktionellt och enkelt, det går på två röda att bädda på morgonen. Många frågor denna ensamma kväll, men inga svar ... På återseende!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...