måndag 16 november 2009

Kladdkakefnitter


Såhär fnissig kan man bli av att spilla ut kakao över hela köket när man bakar kladdkaka :)



Trots att det var förra året, när jag fyllde 26, så känns det likafullt som igår. Åren går för fort för mig! Jag hinner inte med!

Nu var det länge sedan jag bakade riktig kladdkaka. Ellinor har nämligen lärt mig göra mikrokladdkaka. Den blir inte lika snajsig som den man gör i ugnen, men alldeles tillräckligt god för att man ska kunna stilla det värsta chokladbegäret som ibland kastar sig över en. Såhär lätt kan du också göra en:

Ellinors kladdkaka
2 ägg
2 dl socker
2 dl mjöl
3 msk kakao
100 gram smält smör


Blanda och ner i en osmord och obröad form,
t.ex. en liten pajform i porslin,
släng in i micron 4-5 minuter.

KLART!

Kladdkakan kan med fördel lyxas till med mer kakao, riktig choklad, lite kaffe eller liknande. Gott blir det hursomhelst! :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...