fredag 1 januari 2010

Klänningar

Jag har aldrig varit någon klänningsperson. Under min kvasigoth/metal-tid som tonåring klädde jag mig gärna i tunikor i krossad sammet och långa, svarta kjolar som komplement till mina svarta crocker-jeans. När jag flyttade till Uppsala har jag ett tydligt minne av hur jag går till H&M och köper mig en knälång, klockad kjol i ett kraftigare, mörkgrönt tyg och en svart utsvängd sak i bomullskvalitet. Till detta bar jag utan undantag svarta kängor, då jag i princip inte ägde några andra skor och av princip inte ville ha några ;) Men i övrigt är det väldigt tomt bland mina kjol- och klänningsminnen med undantag från den ljuva barndomen då man inte själv valde vad man skulle ta på sig.


Ovan: Tonårsjulia i krossad sammet. Helkroppsbilder göra sig icke besvär.

Jag vet inte hur det kommer sig att jag aldrig har funnit mig tillrätta i just klänningar. Kanske har det att göra med att jag aldrig känt mig tillräckligt kvinnlig för att bära upp dem? Eller att jag alltid har kopplat ihop dem med festligheter och att jag inte tycker att vardagen är såvärst festlig?

Hursomhelst har jag under denna graviditet verkligen upptäckt det här med klänningar och långa tunikor. Sortimentet av gravidkläder är ju som alla gravida redan känner till, oerhört begränsat. Och snordyrt! Och min klädekonomi tillåter inga extravaganta inköp som jag bara kan bära under en kort tid, så jag har fått försöka ha ett öppet sinne för nya kombinationer, något jag faktiskt har rott iland mer än enstaka gånger! :) Tyvärr tillåter ju inte det här nordsibiriska klimatet att man går ut i klänning utan tillhörande täckbyxor och kraftiga skor, men jag hoppas verkligen att jag kan bibehålla den här känslan för det här underbara, kravlösa plagget. Det är ju så skönt med klänning! Det sitter inte åt någonstans och dessutom är det himla snyggt! Det känns som en uppenbarelse. Det är ju byxor man ska undvika när man har komplex för sina lår - inte klänning, det har Trinny och Suzannah lärt mig ;)

 

Så plötsligt kan jag utvidga mina vyer när jag letar efter kläder. Klänningar. Kjolar. Det känns underbart och häftigt att ha två helt nya typer av plagg att spana efter! Jag är ju faktiskt kvinna, det är väl likabra att jag accepterar och anammar det efter 27 år i denna kropp? Nu har jag något extra att se fram emot mot vårkanten, så länge jag inte begravs bland blöjbyten och kräktrasor... ;)

Bilder: Klänningsbilderna är produktbilder från Nelly.com och gör mig sjukt köpsugen. Bilden på mig och bebisen är tagen av min kära mor.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...