onsdag 20 januari 2010

Lugna puckar

Idag har jag tagit det oerhört lugnt hela dagen. Jag fick en smula sovmorgon eftersom Robert skulle iväg på föreläsningar från morgonen, och fick chansen att morgongosa mysunge fram till strax efter sju. "Det är inte bara pappa som ska ha det gosigt!", klargjorde sötsonen där under täcket. Till slut var jag dock så kissnödig och kände mig närmast rådbråkad i ryggen efter en natts snurrande, att jag var nödgad att gå upp. Jag blir som en ny människa av att få komma ur sängen ibland alltså, det är inte klokt vad jag blir stel och sned i kroppen av att försöka sova... Magen känns tung när jag vänder mig om nätterna, och nu har den blivit så stor att jag fysiskt måste förflytta magen tillsammans med kroppen för att det inte ska slita i ligamenten. Tyvärr kommer jag på det först när det gör ont, så att jag nånstans i sömndimmorna börjar oroa mig för livmoderrupturer och annat otäckt, trots att jag ju begriper att sånt inte tillhör vanligheterna när man bara byter ställning i sängen ;)

Därefter följde veckans smidigaste morgon, utan kommentarer från Isaks sida om att han inte vill till dagis, utan bara vara hemma och myyyyyyysa... Skönt! Just nu är det hopplöst det där, när han ska till dagis på morgonen vill han inte gå dit, och när man ska hämta på eftermiddagen vill han inte gå hem. Imorse sade han när vi kom fram att han gärna vill vara ledig imorgon, så då ändrade jag på listan och gav honom ledigt. I eftermiddags när jag hämtade, sade han att han har ändrat sig. Men det struntar jag i, han får tillbringa morgondagen med sin tråkmamma helt enkelt. Det blir nog bra det, med tanke på att det blir sista dagen i den här lägenheten för hans del. Så då ska vi leka och mysa och ha roligt, och sen på kvällen ska vi packa ner hans leksaker i kartonger. Ögonen tåras på pojken när han inser att vi ska flytta från lägenheten, det enda hem han har minnen ifrån. "Jag kommer att sakna vår lägenhet!", säger han trumpet med blanka ögon och bekymrad min. Vi försöker framhäva det positiva, och lyckligtvis så har det större fäste än sorgen över det vi ska lämna, men det kommer nog inte bli en helt smärtfri flytt det här... Det hade nog varit annorlunda om man hade kunnat välja tapeter eller väggfärg tillsammans, eller göra något annat handfast, men nu är det enda vi kan göra att packa.

Hela hemmet är snart nedpackat. Vi har kartongstaplar upp till taket, gapande tomma hyllor och till råga på allt slutade comhem-boxen att funka igår eftermiddag. Den ena efter den andra elektroniska grejen pajar, precis som vid förra flytten. Jäkla spöke som inte vill att vi flyttar! Fattar inte hustomten att den får följa med?

Efter det att jag lämnat älskade ungen min på förskolan, satte jag mig vid köksbordet och försökte ögna igenom Dagens Industri till frukostmackorna, men gav upp efter bara några sidor och plockade fram Flickan som lekte med elden istället. Och sen har jag faktiskt tillbringat resten av dagen med Stieg Larsson :) Jag bäddade in mig i soffhörnet med kuddar och filt och har ätit chilichoklad och clementiner hela dagen. Har haft det sååååå skönt! Gårdagen tillbringades med att ringa allehanda tråkiga, vuxna, byråkratiska samtal för att reda ut en massa frågetecken. Det tog fullkomligen musten ur mig! Men nu har jag fått ladda om mina batterier och känner mig som en ny människa.

Så länge bebisen stannar där inne i magen några veckor till känner jag mig alldeles nöjd :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...