torsdag 14 januari 2010

Köksmakeover


Sitter och surfar runt på inspirationsjakt för inredningen av vår nya lägenhet! Ekonomin är kraftigt begränsad, så vi kommer inte kunna göra några stora förändringar, men det vore härligt att höja nivån ett snäpp på köket genom lite nya kökstextilier :) De här handdukarna kan man köpa för relativt billiga penningar i H&M:s webshop.



Jag brukar känna mig ganska snygg när jag lagar mat och bakar i mitt randiga Ikea-förkläde, men ännu lite snajsigare skulle jag känna mig i den här grafitgråa tingesten. Lovely! Och nya grytlappar/grytvantar är vi i stoooort behov av. Dessa båda kommer från H&M, men jag har sett liknande på Åhléns också - väldigt fina! :)

Kökssoffan är blåmålad i en dalablå? färg sedan tidigare. Inte det färgval jag själv hade gjort direkt, men å andra sidan är det en ganska behaglig kulör, och jag orkar inte övertyga maken om behovet att måla om den i nuläget. Det är nygjort och det är välgjort, och det får helt enkelt duga. I nuläget kommer jag inte riktigt ihåg vilken färg tapeterna är i vårt nya kök... Gula? Men luckorna är åtminstone vita, och kaklet är ljumt aprikosfärgat och ska nog passa ihop med det mesta. Jag är väldigt förtjust i grönt när det kommer till kök. Grönt och vitt med svarta detaljer, tycker det ger en sån fräsch vårkänsla året om. I nuläget har vi svarta och vita gardiner i köket, men det är lite för tråkigt för min del. Lite för sterilt på något vis. Nej, nya takter kommer det bli i nya lägenheten.

I ett försök att fräscha upp kökssoffan, drömmer jag om ett nytt överdrag till sitsen och nya kuddar. Dessa grönskande tingestar från H&M vore väl otroligt fina? Ikea säljer dessutom ett svart, enkelt överkast vid namn Forsytia som kändes ganska trevligt. Däremot är det nog långt ifrån så trevligt som det tycks i mina drömmar, eftersom det inte är avtorkningsbart, utan måste tvättas efter middagens fadäser. Avtorkningsbart är något riktigt underbart i ett småbarnshem. Fläckprevention, helt enkelt ;)

Åh vad jag börjar längta efter våren när jag tittar på dessa textilier. Vintern är så lång, så lång. Snart kommer åtminstone ljuset tillbaka så att man kan gå långa vårvinterpromenader och andas hög, frisk luft. Trots att vi tänder ljus varje kväll så är det inte tillräckligt för att lysa upp vintermörkret. Jag behöver solljus!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...