söndag 31 januari 2010

Uteplatsen

Nu när vi för första gången i livet har en egen uteplats, ser jag verkligen fram emot att snön ska smälta bort så att jag får se vad som döljer sig under den. Tanten vi köpte lägenheten av sade något om perenna växter, så någonting lär ju komma upp ur myllan i vår. Undrar vad? :) Vi har börjat odla storslagna drömmar om vår uteplats, och har börjat spana efter trädgårdsfigurer att placera i rabatterna. Jag älskar tanken på en befolkad trädgård! :) Vi har väldigt specifika idéer om vad vi vill ha för någonting, och hittils har vi bara hittat amerikanska och brittiska företag som säljer figurer i vår stil. Till exempel blev vi båda väldigt förtjusta i den här lilla vännen, som så bedjande kikar under lugg:

Men den rackaren lär ju kosta en mindre förmögenhet att frakta hit, om man bortser från de guldpengar man får betala för själva figuren. Vi drömmer i alla fall om en riktigt hemtrevlig uteplats med sittbänk, örtträdgård och ordentliga utemöbler där man faktiskt kan sitta och äta både lunch och middag om andan faller på. Dessutom skall något slags sol- och vindskydd införskaffas - inte minst för bebisens skull - och så ska det odlas humle som klättrar över spaljén som vetter mot ingången.

Vi har redan en lampa ute på altanen, en klotrund sak med världens fulaste eldragning, och den får jag väl nöja mig med tills vi blir lite rikare på det hela taget. Men jag gör ingen hemlighet av att jag snarare drömmer om såna här saker.
Nu verkar det dock som att familjen börjar bli lite för hungrig för att jag ska kunna sitta kvar här och slöa. Bäst att jag börjar steka lite fiskpinnar till den där potatisen som kokar på spisen.

Bildkälla: Trädgårdsfiguren kommer från Garden Fountains och lampan har jag någon gång för länge sedan sparat ner från okänt ställe på ínternet...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...