måndag 4 januari 2010

Morgonro

Medan maken och gosungen åkt för att besikta bilen, förlänger jag min njutfulla morgon med Miles Davies och tända ljus vid köksbordet. Diskbänken blänker blank, fläktfiltret ligger i yes-bad för en ny, fettsnål skepnad och jag vägrar stolt Flyladys fjärde uppdrag på babysteps-listan. Jag tänker helt enkelt inte skriva några post it-lappar som kom-ihåg för mig själv runt omkring i lägenheten. Jag vägrar ha post it-lappar som inredningsdetalj, och behöver faktiskt inte yttre påminnelser om att jag ska göra mig iordning på morgonen, läsa en stund på hennes hemsida varje dag och torka diskbänken och diskhon när jag har använt den. Nog för att jag börjar bli till åren, men senildement är jag faktiskt inte ännu. 

En kopp kaffe hade varit pricken över i:et just nu, men med tanke på att jag precis svalt morgonteet får det helt enkelt vänta. Isaken tog sovmorgon idag, och vaknade inte förrän halv åtta! Det är det längsta han någonsin har sovit, och det var fullkomligt ljuvligt att känna sig utsövd när han kom tassande med sina små mjukiskrokodiler i näven och ville krypa ner i värmen och sjunga morgonsånger. Jag blev liggande vaken två vargtimmar inatt, minns att det var så mot slutet av förra graviditeten också, men fattar liksom inte grejen. Varför kan man inte sova när man är trött?

Det blev brödbak igår också förresten. Söndag ska ju vara lika med brödbak i det Bäckska hemmet, men såhär i långhelgstider glömmer jag liksom bort vilken veckodag det är. Igår kom jag på det vid middagsbordet då vi insåg att vi inte hade något bröd till frukosten. Så strax innan Bolibompa, lagom tills det M&M kom för kaffe, kaka och sällskap, blev jag tvungen att sätta en deg. Tur att det inte är jobbigt att baka! Mindre kul för besökarna dock att ha en värdinna som står fastnaglad i köket och bakar... Lilla mysan höll mig dock sällskap. Mysigt med en krypbebis vid fötterna :)

Veckans variant blev enkla frallor gjorda på det som råkade finnas hemma. Vatten som degspad, mörk sirap som sötning och så smör istället för margarin. Vetemjöl, grahamsmjöl, vetegroddar, linfrö, solrosfrö, russin. Och så lite salt. Och torrjäst då, i vanlig ordning. Det blev gott, men lite kompakt. Hade lite för lite mjöl i degen, så jag fick tillsätta ganska mycket vid utbakning, tror att det hade att göra med det...

2 kommentarer:

  1. Men oj, har Isak aldrig sovit längre än till halv åtta? Albert vaknar aldrig FÖRE halv åtta. Helst sover han till åtta-nio. Han är en riktig sjusovare :-)

    Och du, jag skulle inte heller vilja ha Post it-lappar överallt i lägenheten. Fy så fult!

    SvaraRadera
  2. Susanna:
    Nej, här är vi inte bortskämda med sovmorgnar ;) Halv sex brukar han tycka är en lämplig tid att vakna på... ;)

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...