måndag 11 januari 2010

Människors godhet

Jag tappade kameran i golvet i fredags. Bara sådär. Den låg på köksbänken och jag skulle hämta den för att lägga batteriet på laddning, och så råkade jag stöta till den så att den for med världens smäll rakt ner i trägolvet. Och tvärdog. Det tog mig några tiondels sekunder att processa det som hänt och inse att jag ju har tilläggsförsäkring och att det inte borde gå på mycket mer än en hundring att få en ny kamerajävel från Expert.

Idag åkte jag dit, utrustad med kvitto, originalkartong - rubbet. Trodde verkligen bara att det skulle vara att ge dem kvittot och en hundring och få hämta ut en ny kamera. Så var det inte, visade det sig. Nej, kameran var tvungen att skickas till Sony, där de i bästa fall inom 2-3 veckors tid skulle bedöma om den var värd att laga, eller om det var mer ekonomiskt fördelaktigt att jag helt enkelt fick hämta en ut en ny, jämförbar kamera - vilket försäkringsbolaget skulle räkna på, osv. Om de bedömde att den skulle lagas, skulle det hela dra ut ännu mer på tiden, eftersom det innebar att reservdelar skulle beställas och monteras. Därefter skulle jag få tillbaka kameran. "Det tar minst en månad!", beklagade säljaren.

Åh. Elände. Jag kände hur Det Stora Vemodet sänkte sig över mig, men jag behöll mitt service-ansikte (andra har poker face!) och sade käckt samtidigt som jag pekade på min mage: "Men jag ska ha bebis snart, jag behöver ju verkligen en kamera! Det här är sämsta möjliga tajming, jag har ju verkligen behov av min kamera nu!"

Efter lite prat fram och tillbaka kom vi fram till att det bara var att knipa, eftersom situationen inte gick att lösa på annat sätt. Ingen bebis skulle få födas innan kameran kom tillbaka. Deal. Jag ringde Robert och berättade om vårt nya bf-datum ;) Två veckor över tiden, minst! ;)

När jag kommit halvvägs till Gammelstad, ringde telefonen. Det var säljaren från Expert: "Du, jag fick så dåligt samvete när du gått att jag ringde till Sony och förklarade den speciella situationen. Alltså, min fru ska också ha barn om bara några veckor, så jag fattar ju hur det är! Och om du kommer in till butiken igen så är det bara att hämta ut en ny kamera!"

Wohooooo! Som genom ett trollslag fick jag tillbaka tron på människors godhet. Världen vill väl.



Så nu sitter jag här med en alldeles sprillans ny kamera på laddning. Inte min älskade Sony förstås, men en Nikon Coolpix S220, som tydligen skulle vara ett värdigt alternativ. Sist jag hade en Coolpix var jag väldigt nöjd med den, så jag hoppas att även denna blir till belåtenhet... :)

Dagens ros går till säljaren på Expert. Hurra för honom! :)

4 kommentarer:

  1. Wow vilken service!

    /Lina

    SvaraRadera
  2. Nej men vad sött av honom!!! :D Puss på honom från Glejonet ;)

    SvaraRadera
  3. Tack kära vänner <3
    Tyvärr har det visat sig att kameran inte på något vis går att jämföra med min gamla kamera, och att jag är våldsamt och ytterligt missnöjd och miserabel med det nya läget. Vi försöker dock lösa situationen det bästa vi kan. Suck och suck igen.

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...