fredag 8 januari 2010

Pretty fly

Alltså. Det här med FlyLady. Är det verkligen något för mig? Jag sitter och tittar på den där eländiga baby steps-listan och känner mig bara trött. Whats the freakin' point? Vad är det jag vill uppnå? Behöver jag ett färdigt koncept anpassat för amerikanska, försoffade hemmafruar att följa utan att tänka själv? I'm not so sure about that, liksom. Det är ju inte så att jag är städmässigt handikappad bara för att jag inte har några vettiga rutiner när det kommer till städning. Jag är inte en städanalfabet. Jag kan röja, jag kan vardagsstäda, jag kan sortera. Jag vet liksom hur man gör, och den mängd pryttlar vi har är inte på något sätt oöverstiglig eller oöverskådlig. Jag behöver en spark i arslet, det är väl vad jag behöver. Sol i ansiktet. Kryddigt te i en rykande varm kopp. Jag tror jag officiellt dissar FlyLadys baby steps i det här inlägget, och tar medvetet avstånd från just den grejen. Jag gillar grundtanken med att dela in hemmet i zoner och inte behöva fokusera helhjärtat på hela huset varje dag, utan bara ägna varje del några minuter extra varje dag under en vecka, och sedan skifta - och på det viset successivt höja standarden på vardagsstädningen och den grundläggande ordningen. Att inte drunkna av allt man inte gjort, utan istället glädja sig åt att man faktiskt har en skinande fin diskbänk och att man torkat bordet och hängt undan sina kläder.

Jag har några feel good-grejer i hemmet. Små saker som gör att jag känner mig som en lite bättre, lite nöjdare hemma-människa. Det första är diskbänken. När den är avtorkad och tömd, ser köket mycket trevligare och fräschare ut. Det andra är spisen. Är den putsad så den blänker är det en liten guldklimp i vår annars ganska mediokra köksinredning. Och så älskar jag när sängen är bäddad i sovrummet, eftersom det ser så fint ut.

Nä, FlyLady. Dina babysteps kanske passar andra, men mig funkar de inte på. Jag blir bara uttråkad och irriterad, och det har väl aldrig gjort nån gladare?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...